6 jan. 2014

Rensning pågår


Nu är det verkligen hög tid att jag skaffar nya wallkingskor. Jag får såå ont i fötterna av de jag har nu :(
Har kollat på en pronationssko från Salomon som verkar bra. Får se om det blir den eller någon annan. Har ni någon bra sko får ni gärna tipsa :)

Idag på dagens runda hittade jag små ulliga videkissar. Känns liiite för tidigt va'? Särskilt med tanke på att det ju tydligen ska bli kallare igen. 


"Mitt" kroppkaksbröd :)
Har inget speciellt recept utan jag tog de mjölsorter jag hade hemma. Har ni möjlighet att komma över spad testa gärna att baka. Det blir otroligt smakrikt och saftigt. Vill ni ha "mitt recept" kommer det här nedanför.


Till 50 g jäst använde jag 6 dl spad som jag blandade med 50 g smält smör, och smaksatte med en halv msk stött fänkål och lika mycket salt plus en halv dl brödsirap.

Jag blandade rågsikt och grahamsmjöl och skulle tippa på att jag använde knappt 1 kg mjöl.

Efter jäsningen penslade jag bröden med rapsolja med timjansmak (bästa, bästa som jag använder till "allt") och strödde över lite havssalt.

**********

Nu ska jag gå och fortsätta rensa ur garderoberna. Inget roligt jobb men ack så skönt när det väl är gjort!
Tycker jag har varit så mycket ledig nu så jag vill passa på att göra grejer som jag vet att jag kanske inte kommer hinna med senare i vår. Typ städa köksskåp och röja ur garderober...

Vad har ni haft för er idag? 

2 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Har inga bra sko recept. vad duktig du är som bara bakar bröd med vad du har. Jag går slaviskt efter recepten de få gånger jag bakar, men nu måste det ju bli ändring när jag fått min kitchen aid.
Kram Helena

Home2tiny sa...

Jag bakar gärna o ofta, ibland efter recept men många gånger efter jag tager vad jag haver, oftadt blir det bra....Önskar dig en bra start på jobbveckan. Kramisar Tina