4 jan. 2014

Kroppisar :)

Men vilken konstig vecka det här blev, den han ju knappt börja innan den tog slut igen :)

På Öland är det tradition att äta kroppkakor på tretton-afton. Fråga mig inte varför - det bara är så...
Så idag har det hackats lök och skurits fläsk och stötts kryddpeppar så det står härliga till. Nu får det ligga i kylen och "gotta till sig" tills i morgon.


Det här blir kanske andra eller tredje gången jag kokar själv. Kroppkakor lär man sig koka genom att vara med den äldre generationen och se och känna. Receptet sitter liksom i huvudet och sedan får man ju alltid anpassa lite efter potatisen och vilken tid på året det är.


Idag blir det ett snabbt inlägg för nu väntar min stora skatt på att jag ska skjutsa henne till mormor, för "sleep-over", så det är bäst att jag skyndar mig!

Hoppas ni får en mysig lördagskväll :)



2 kommentarer:

anettan sa...

Det är något som jag aldrig har smakat med varit nyfiken på....kanske jag vågar en vacker dag haha. Önskar dig en fin kväll. Kram Anette

Maria - Wikers Liv sa...

Kroppkakor har jag aldrig smakat. Är det gott? ;)
Vilken vacker nyårsdukning du gjorde!

Kram /Maria