6 feb. 2014

Välkomna fram..


..mina kära små pelargoner:) 

Idag har jag plockat fram pelargonerna och olivträden från vinterförvaringen. Pelargonerna har stått svalt och mörkt och utan en endaste droppe vatten på hela vintern… Oups, glömde visst vattna!

Men de verkar ha klarat sig över förväntan:) Värst illa vid sig verkar mina Dr Westerlund ha tagit. Nåja, det återstår att se hur många som klarat sig..


Sitter just och funderar på om jag ska plantera om dem i ny, fräsch jord. Jag brukar faktiskt inte göra det varje år, men de blommar snällt iaf:)

Misstänker att det också finns en mängd olika förslag på vinterförvaring. En dam jag känner har sina pelargoner framme i fönstret året runt. Och som de blommar sen… 

Andra jag pratat med skakar av all jord och lägger dem i en papperskasse utan en droppe vatten. Några klipper ner sina på hösten och några på våren. 

Hur förvarar ni era pelargoner över vintern? Tipsa gärna:)

Ha en fin kväll
Kram!

2 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Hoppas att du har haft tur och att dom klarar sej .Ha en skön kväll .Kramar Rita

Lena - gott för själen sa...

Jag har ställt in mina i garaget bara, för första gången. Är urkass på sånt där. Då är det alltså dags att börja väcka de till liv nu då.

Vet du förresten att Dr Westerlunds blomma är namngiven efter en känd läkare som bodde och verkade här i Enköping under 1800-talet. Han var långt före sin tid och ordinerade bl a motion eller vila och såna udda saker. Patienter fick bo på stadshotellet och om de inte lydde hans ordination så skickade han hem dem. Han var så populär så förmögna damer från Ryssland kom med tåget för att besöka honom. Nån var visst från Sydafrika till och med. Lite kuriosa.

Kram Lena