31 okt. 2013

Mose brinnande buske


I dag bjuder jag på ett bildregn med torkade fröställningar från min Mose brinnande buske. Har ni en sådan i er trädgård? Trots att vi har det väldigt sandigt och jag inte pysslar om den särskilt väl, växer den sig större och större för varje år (tacksamt!) och bjuder på den mest underbara doft!


Min Dictamus albus blommar med vackra, vita blommor men den ska visst finnas i allsköns färgställningar.


Det fiffiga i kråksången är att rådjuren, som förvisso är jättevackra men vääääldigt många här på ön, inte gillar att tugga i sig av den :)


... och det kanske har att göra med det jag googlade fram på Odla.nu...

Dictamus albus, mose brinnande buske.
Hela växten, men särskilt frökapslarna, innehåller en hudirriterande, eterisk olja, som ger rodnad, sveda och svullnad, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Tvätta med tvål och vatten om du kommit i kontakt med växten. Skydda huden mot solljus under minst två dagar, även om huden inte är irriterad. Förgiftningar genom förtäring av växten är däremot inte kända."
 Ooups :S
 Måste passa på att tipsa er om Malin Wollins krönika i Mama. Blev otroligt berörd när jag läste den. Har ni inte läste den så rekommenderar jag er verkligen att göra det!


 Hoppas ni har det varmt och skönt i höstmörkret. I morgon börjar den värsta höstmånaden av dem alla...

Kram!



1 kommentar:

Ninelin - we remember moments sa...

Ja, nu är det mörkt. . . trist och blött.

Trevlig helg!

Kram N