30 sep. 2014

Jag och mina renoveringsobjekt...



Tips till er som söker eget boende på Öland.


Det här supercharmiga huset kör jag förbi varje gång jag ska hämta mina juveler på fritids. Och varje gång drömmer jag om att få rädda det!! Det skulle kunna bli en riktig pärla.


Huset har statt obebott så länge jag kan minnas, så döm om min förvåning när det nu helt plötsligt ligger ute till försäljning. Tyvärr behöver jag inte fler hus, men jag hoppas verkligen att den som köper detta återställer det till sin forna glans.





Innan jag flyttade till det hus vi nu bor i drömde jag om att få köpa detta och renovera det varsamt…


Mycket jobb - javisst, men förstå vilket smultronställe det kommer bli!

Att det sedan ligger i en av Ölands mysigare byar med stark sammanhållning, många väderkvarnar och gott om barnfamiljer gör ju inte saken sämre.



Så här skriver mäklaren om huset:
Huset som troligtvis är byggt under 1900-talets första del har en otrolig charm. Man kan lätt drömma sig bort och försöka få en bild av hur huset såg ut under sina glansdagar då det måste varit ett av östra sidans vackraste hus. Den fantastiska glasverandan med stora korsspröjsade fönster och turkosmålad pärlspont måste varit en fantastisk syn. Huset har intressanta detaljer så som den höga stenfoten, avsmalnande trappen och det utanpåliggande trapphuset. Huset har ett omfattande renoveringsbehov både utvändigt och invändigt men kan förhoppningsvis, i rätt händer, återställas till vad det en gång var. Gården är vacker belägen i utkanten av byn störlinge på Ölands östra sida. Bakom huset breder åkerlandskapet ut sig och på huset framsida finns två väderkvarnar. Sommartid öppnar ett café/museum i byn, perfekt om man vill köpa kvällstidningen eller bara ta en paus i renoveringen och ta en fika. Ladugården med tillhörande lada i vinkel är perfekt för förvaring, eller kanske något för dig som söker lokal att ha verksamhet i. 

Läs mer här.

Trevlig tisdag på er!

2 kommentarer:

Helens Universum sa...

Vilket drömprojekt att få renovera upp!Härligt med Öland, hyrde sommarhus där i några år!
Kram Helen

Unknown sa...

Så fint! Hoppas att någon tar hand om det mysiga huset. Kram Stina